زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
 

تحمل قرآن





در فهم قرآن، ظرفیتها با هم تفاوت دارد که در این مقاله به مختصری از آن اشاره می‌کنیم.


۱ - ظرفیت فهم قرآن



قرآن کریم کتابی عمیق و دارای باطن‌ها است و هر کس به حد ظرفیت وجودی خود می‌تواند از آن بهره مند شود و ائمه (علیهم‌السّلام) نیز آیات کریمه ی قرآن را برای همه ی افراد یکسان معنی نمی‌کردند. برای برخی به ظاهر قرآن معنی می‌فرمودند و برای برخی به باطن قرآن؛ و این بستگی به تحمل آن افراد داشت.
«ذریح محاربی» که از اصحاب امام صادق (علیه‌السّلام) است و دارای کتاب روایی است و جایگاهی بس تمام دارد، از امام ششم (سلام‌الله‌علیه) درباره ی معنای آیه ی کریمه ی «ثم لیقضوا تفثهم و لیوفوا نذورهم» سپس، باید آلودگی هایشان را برطرف سازند؛ و به نذرهای خود وفا کنند. مطلبی را می‌پرسد و آن حضرت در جواب می‌فرمایند: مقصود از «تفثهم» ملاقات امام است یعنی پس از حج به حضور امام شرفیاب شدن. و مقصود از «و لیوفوا نذورهم» یعنی، آن عهدها را، که همان مناسک حج است، انجام دادن. عبدالله بن سنان که این روایت را از ذریح محاربی شنیده، می‌گوید: این مطلب برای من تازگی داشت خدمت امام ششم (علیه‌السّلام) شرفیاب شده عرض کردم: آیه را برایم معنا بفرمائید. آن حضرت فرمودند: «اخذ الشارب و قص الاظفار» یعنی موی شارب را کم کردن و ناخن را چیدن! عبدالله بن سنان عرض می‌کند: «جعلت فداک ان ذریح حدثنی عنک بانک قلت له «لیقضوا تفثهم:» لقاء الامام «و لیوفوا نذورهم:» تلک المناسک» ذریح محاربی از شما نقل می‌کند که فرموده‌اید مقصود از آیه، لقای امام و انجام مناسک است ولی شما برای من به گونه ی دیگری تفسیر می‌کنید. امام صادق (علیه‌السّلام) فرمودند: «صدق ذریح و صدقت» هم او صادق و راستگوست و هم این خبر که داده است، صادق و درست است. «ان للقرآن ظاهرا و باطنا و من یحتمل مثل ما یحتمل ذریح؟» قرآن ظاهری دارد که «ثم لیقضوا» بر اساس ظاهر به معنای اصلاح ظاهری بدن است و باطنی دارد که بر اساس آن، معنای این عبارت، اصلاح باطن و درون انسان است که با ملاقات امام (علیه‌السّلام) حاصل می‌شود و چون هر سؤال کننده‌ای نمی‌تواند اسرار قرآن و معارف باطن آن را تحمل کند، لذا قرآن را برای هر کس به قدر توانش تفسیر می‌کنیم و ذریح از حاملان اسرار قرآن است.
آنچه در زیارت جامعه ی کبیره به امامان (علیهم‌السّلام) عرض می‌کنیم: «محتمل لعلمکم»
[۴] مفاتیح الجنان.
یعنی به شما متوسل می‌شوم و از خدا می‌خواهم که بتوانم علم شما را تحمل کنم، ناظر به احادیث معروفی است که فرموده‌اند: «ان احادیثنا صعب مستصعب لا یحتملها الا نبی مرسل او ملک مقرب او عبد امتحن الله قلبه للتقوی» یعنی فهم دقیق احادیث ما، بسیار مشکل است و کسی توان تحمل آن را ندارد جز نبی مرسل یا فرشته ی مقرب یا بنده‌ای که خداوند قلب او را برای تقوا آزمایش کرده است.
جابر از حضرت امام باقر (علیه‌السّلام) تفسیر آیه‌ای را پرسید و آن حضرت پاسخ دادند. بار دیگر از همان آیه پرسید و امام به گونه ی دیگری جواب فرمودند. جابر عرض کرد پیش از این، جواب دیگری فرمودید. حضرت امام باقر (علیه‌السّلام) می‌فرماید: «یا جابر ان للقرآن بطنا و للبطن بطن و له ظهر و للظهر ظهر، یا جابر لیس شیء ابعد من عقول الرجال من تفسیر القرآن، ان الآیة یکون اولها فی شیء و آخرها فی شیء و هو کلام متصل متصرف علی وجوه»؛ ‌ای جابر برای قرآن بطن است و برای آن بطن هم بطن است و برای قرآن ظهر است و برای ظهر آن نیز ظهر است؛ ‌ای جابر هیچ چیزی مانند تفسیر قرآن از عقل‌های مردان دور نیست، به درستی که اول آیه‌ای در چیزی سخن می‌گوید و آخرش در چیز دیگر و قرآن، کلام متصل و پیوسته‌ای است که وجوه فراوان دارد.

۲ - پی بردن به معانی باطنی قرآن



گفتنی است که پی بردن به معانی باطنی قرآن مخصوص پاکان و معصومین (علیهم‌السّلام) است لیکن پیروان راستین علمی و عملی آن جان‌های نورانی به مقدار پیروی از آنان سهمی از ادراک باطن را خواهند داشت؛ البته همان طور که ظاهر آیات تفسیر کننده ی یکدیگر بوده و با هم مرتبطند، باطن آنها نیز بیان کننده ی همدیگر بوده و با هم پیوند ناگسستنی دارند.

۳ - پانویس


 
۱. حج/سوره۲۲، آیه۲۹.    
۲. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۴۷، ص۳۳۸.    
۳. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۸۹، ص۸۴.    
۴. مفاتیح الجنان.
۵. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۲، ص۱۸۳، ح ۱.    
۶. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۸۹، ص۹۱.    


۴ - منبع



سایت اندیشه، برگرفته از مقاله «تحمل قرآن»    

رده‌های این صفحه : مقالات اندیشه قم




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.